onsdag 19 januari 2011

Sömn hos barn

Jag mins så väl hur jag tänkte och slaviskt följde det jag trodde var rätt för min dotter när hon var liten. Hon är nu 5 1/2 år. Vi kämpade med denna sömn. Hade så gott som alltid ångest både för kvällen och även dagarnas tupplurer. Som vi har gått och ruskat på denna vagn......och gjort 5 minutersmetoden.
Hon sover bra nu och har gjort i några år.

Nu har vi barn nr 2 som är 15 månader och han har liksom bara fått hänga med. När han var ca 2 månader somnade han alltid på väg till dagis i 9 tiden och sov sen ca två gånger till och sen blev det en gång på em. Men somnade alltid på väg till dagislämning av syrran kl 9.
Men så kring 1 årsåldern var det helt omöjligt att få honom och sova då och valde själv att somna i 10 tiden. Hade det varit store syster hade jag antingen kämpat henne vaken eller kämpat i en timme för att få henne och somna.
Men nu med nr två låter jag det bara vara som det är.
Efter någon månad somna han 10.30 och nu orkar han till lunch och sen sova. Och det känns som vi inte behövt engagera oss så mycket.
Och med stortjejen var det det ända vi tänkte på.
Så som de flesta säger till en i början. Ta det lugnt så löser det sig.
Och det är sant.

Skickat från min iPhone

Inga kommentarer: