måndag 15 december 2008

Jag kan inte sov...

Det är väldigt ovanligt nu för tiden att jag inte är trött på kvällarna. Men min dotter sov till 7.30 i morse det är också väldigt ovanligt. Så hela dagen har varit en timme för lite och det så klart när man har tusen saker att göra. Eftersom vi varit sjuka så länge så har allt blivit framskjutet. Men jag lyckades få lite studieuppgifter ur världen och i morgon ska jag träffa min projektgrupp som jag haft genom kursen etik och ledarskap. Men jag pratade med läraren idag och jag ska redovisa i januari. Så skönt.

Jag läste denna krönika i allt om barn idag på Expressens hemsida. Jag tyckte den var så otroligt bra så jag klistrar in den här på bloggen. Tänk om vi vuxna kunde ta efter detta fina exempel på hur barn tänker. Och att vi försöker föregå med gott exempel och inte lära barnen att bedöma efter hur snyggt något är. Jag brukat tänka på det när det gäller kläder och inte säga till Klara att saker är snygga utan kanske sköna eller varma. Men det är inte alltid lätt.

Tilde de Paula är krönikör på Alltombarn.se.

Tilde de Paula om utseendefixering.
"Zion, 7 år, ligger i min famn. Han ser hysteriskt rolig och lite ynklig ut, för han har prickar över precis hela kroppen. Hundratals prickar på mage, rygg, ben, nacke, hårbotten och i ansiktet. Men de som jäklas med honom allra värst är prickarna på pungen, snoppen och i handflatorna.
Det är vansinnigt synd om honom. Det kliar överallt. Och jag har gett Clarityn, talkat, potatismjölat, duschat, blåst och klappat – nu är det bara att härda ut.
Det är det värsta dygnet och jag försöker hjälpa honom genom att distrahera honom.
Jag ber honom beskriva olika människor. Jag tänker att det är ett sätt att få honom att tänka på något annat. Han måste koncentrera sig och berätta, istället för att leta nya prickar att klia på.
- Beskriv Elian. (storebror)- Elian .. Han är min bror. Snäll, schysst, glad, väldigt duktig och noggrann ..
- Beskriv S i din klass ..- S är .. tokig, rolig, påhittig och en schysst kompis. Och lite klantig för han ramlar ofta!
Och så fortsätter det, i all oändlighet.
Jag har testat mina andra två små troll också – de gör likadant. De beskriver människor efter deras egenskaper. Aldrig efter hur de ser ut.
Människor är schyssta, busiga, smarta och starka.Inte smala, tjocka, mörkhyade, sneögda, eller krulliga.Och aldrig aldrig snygga eller fula.
Jag försöker lära mig av dem. Och inte beskriva mina vänner utifrån hudfärg, ögonform eller hårkvalisort. De är ju så mycket mer än sitt yttre.
Och våra barn är små – men ofta bättre, människor."

(http://www.alltombarn.se/foraldraliv/tilde-de-paula-1.7076/vara-barn-ar-sma-men-ofta-battre-manniskor-1.19131)

Inga kommentarer: